Sådan bruger du topfunnel-content til langsigtet salg og branding

Langt de fleste webshops har naturligvis meget fokus på ROI, og det skal kunne måles direkte i deres markedsføringstiltag. Derfor vælger mange webshopejere, at det første sted, hvor de vil have tekster, er på deres kategorisider eller til deres produktbeskrivelser. Det er også et vigtigt fokusområde, men har du en webshop, og befinder du dig inden for et meget kommercielt område, kan det hurtigt blive dyrt at skulle kæmpe med.
Det har flere mindre kapitaltunge virksomheder opdaget og vælger derfor at fokusere på at trække kunder ind gennem blandt andet blogs og videnssider med topfunnel-content. Dermed er fokus ikke altid på de mest købsparate, men hvordan kan det alligevel give succes i længden? Det ser vi nærmere på her.

Brug bloggen som trafikgenerator

Er du en mindre webshop, kan det som nævnt hurtigt blive en dyr affære, hvis kunderne skal trækkes ind på en kategoriside inden for at marked, hvor konkurrencen er hård. I disse tilfælde er bloggen eller din vidensportal i stedet det vigtigste våben i dit arsenal. Måden, hvorpå du fanger trafikken gennem din blog, er ved at give dem konkrete råd eller besvare nogle af de spørgsmål, som du potentielt kunne blive stillet omkring dine produkter eller ydelser. Det kan være, ”hvordan vælger jeg de rette løbesko?”, ”hvordan plejer jeg mine møbler”, men det kan også være andre tips eller guides, som kan hjælpe den besøgende. Selvfølgelig skal du vælge at skrive om de elementer, der faktisk er søgninger på, hvorfor en søgeordsanalyse altid er nødvendig, men når først den er på plads, kan du trække enorme mængder af trafik ind. HV-spørgsmål, tips eller guides er blevet noget af det mest brugte på søgemaskinerne, men også på Youtube, og det er derfor en vigtig del af din content marketing-strategi. Du skal skabe værdi for dine læsere, og det kan gøres med et blogindlæg omkring et givent emne, hvor du deler ud af dine guldkorn. Og så frygter du måske, at de kan løse deres problem ved at læse dit indlæg eller se din video, hvorfor du så ikke får penge i kassen med det samme, men hvorfor er det alligevel en god ide? Læs det herunder.

Drop salgskommunikationen – få stemplet som trused advisor

En essentiel del af en content-strategi er, at du skal skabe værdi for den besøgende, og de skal altså fyldes med viden. Det er ikke længere effektivt at lave direkte salgskommunikation, for kunder vil ikke føle, at de bliver snydt eller overtalt, men de vil i højere grad selv træffe et valg, og her giver du dem altså blot et fint, lille skub med en vidensportal – de træffer selv valget på baggrund af deres nye viden.

Når du har en værdiskabende side, som faktisk kan hjælpe folk med deres spørgsmål, vil det ikke nødvendigvis generere direkte konverteringer og høj ROI med det samme. Dog kan du få et af de mest eftertragtede stempler inden for din branche – nemlig stemplet som trusted advisor. Du bliver hjemmesiden, folk går til, hvis de skal bruge råd til konkrete emner, og på lang sigt er det noget af den bedste branding, du overhovedet kan få.
Du vil altid være top of mind, hvis den besøgende en dag ikke selv kan løse problemet, og så vil de købe. Det er en længere salgsstrategi, men på denne måde skaber du loyale kunder, som ofte kommer tilbage hver gang, de skal bruge midlerne til at løse deres mål eller projekter, hvorfor det vil give din virksomhed stærk branding og muligheden for langsigtet salg.
Når det så er sagt, er denne strategi også en løsning, som vil give dig et nøk opad i søgemaskinerne. Studier viser nemlig, at langt og godt content er en af de vigtigste faktorer, når du vil rangere bedre i søgemaskinerne.

(Kilde: Backlinko.com)

Søgemaskinerne elsker trafikken og dvæletiden

Hele pointen med topfunnel-content er som udgangspunkt de langsigtede salg og brandingen, der vil ske gennem stemplet som trusted advisor.
Men endvidere er det også din synlighed i søgemaskinerne, der vil blive forbedret og dermed en øget eksponering af din virksomhed.
Søgemaskinerne er bygget op på den måde, at de vil gøre alt for at vise deres besøgende de bedste og mest relevante sider.

Når eksempelvis Google vurderer siderne, kigger de meget på længden af teksterne, fordi det alt andet lige vil betyde, at der er værdiskabende og informativt indhold, hvis den er lang.
Dermed bliver man med de rette indlæg placeret godt i søgeresultaterne, som vil trække trafik, og er indholdet godt, bliver de besøgende længere på siden, hvilket giver den gode dvæletid.
Det er en længere proces, men når du har de lange tekster og de besøgende, som bliver længere på siden, har du et rigtig stærkt fundament for gode placeringer, da det er tre af de vigtigste parametre i søgemaskinerne.
Lykkes det, vil der opstå en form for multiplikatoreffekt, hvor hjulene drejer hurtigere og hurtigere rundt til fordel for din webshop, der vil rangere bedre, få flere besøgende og dermed flere salg i sidste ende.

At fokusere på topfunnel-content gennem blogs og vidensportalen er blevet en meget brugt taktik i digital markedsføring, nu hvor content og det værdiskabende indhold vinder frem. Det skal derfor være en central del af virksomheders inbound-strategi, hvis de vil have succes på den lange bane – og så til lavere priser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *